Noin puolitoista vuotta sitten vietin muutaman sateisen viikon tutustumalla iBooks-ohjelmaan tavoitteenani luoda syksyllä aloittaville uusille opiskelijoille opas, jossa olisi vinkkejä digitiedon parissa oppimiseen: vinkkejä tiedonhakuun, lähdeviittausohjeita, tekstin rakentamisen vinkkejä… Aiheista toki löytää tietoa nettiä kahlaamalla, mutta yhteen koottua ohjeistoa lukiolaisen digityövälineistä ja -tavoista en onnistunut löytämään. Syyslukukauden 2014 alkaessa opiskelijani saivatkin ensimmäisen sähköisen oppikirjansa, nimeltään ”Tiedon taitajaksi”.

Näyttökuva 2015-09-15 kello 17.16.38

Koska työskentely digitaalisissa ympäristöissä oli uusi asia koulumaailmassa niin opiskelijoille kuin opettajillekin, koin, että olen tämän suuren digimuutoksen äärellä velvollinen tekemään itse ne oppimateriaalit, joita ei vielä ollut tarjolla.

Suunnittelin kirjan rakenteen ja aloin kirjoittaa tekstejä: ensin tekstipohja Wordissa, josta kopioin tekstin iBooksiin. iBooksin toimintaperiaate on erittäin helppo omaksua. Kuvituksen hain Pixabayn CC-lisensoiduista luontoaiheisista valokuvista.

Jaoin kirjan iPadia käyttäville opiskelijoilleni iBooksina ja muille joko epub- tai pdf-tiedostona. Tätä varten kokeilin tehdä kirjan sisällöstä erilaisia versioita niin Creative Book Builderillä kuin Calibrellakin. Näissä on se ero, että iBooksilla tehdyt interaktiviiset materiaalit eivät kaikki välttämättä muunnu sellaisinaan. Epub on tiedostomuoto, joka esittää sisällön kirjamaisena ja sitä selaillaan horisontaalisesti, kun taas pdf-tiedosto rullaillaan vertikaalisesti.

E-kirja-askartelujeni tulos oli käytössä opiskelijoillani syyslukukautena 2014, mutta sittemmin se lienee jäänyt pölyttymää heidän virtuaalisiin kirjahyllyihinsä. Ehkä ensi kesänä on taas muutamia sateisia viikkoja, jolloin palaan tämän oppimateriaalin edelleen kehittelyyn.

Mitä opin tästä kokeilusta: Oman oppimateriaalin tekeminen on erittäin työlästä, eikä se pääty materiaalin ”valmistumiseen”. Vasta koekäytön myötä näkee, mikä toimii ja mikä ei.

Advertisements