Sähköiset kokeet ovat tämän syksyn kuuma peruna. Aika usein kuulee kysymyksiä ja pohdintoja siitä, millä ohjelmalla tai alustalla sähköisiä kokeita kannattaa pitää. Oma lukunsa ovat ns. pikkukokeisiin ja jatkuvaan arviointiin sopivat testausohjelmat kuten Socrative. Nyt keskityn ”tekniikanmaailmamaiseen” ”järeiden” koealustojen vertailuun. Valitsin vertailtavaksi kolme alustaa: Otavan digikokeet, Moodlen sekä Abitin. Vertailtavat ominaisuudet ovat käyttöliittymän helppous opettajan näkökulmasta, toimintojen monipuolisuus kokeen luomisen näkökulmasta, kokeen käytettävyys opiskelijan näkökulmasta.

Otavan digikokeet


Otava on luonut erittäin opettajaystävällisen koeympäristön, johon kirjaudutaan otavan Opepalvelun kautta oman oppiaineen kirjasarjan kohdalta. Kokeen luomista ei voi opettajalle enää tämän helpommaksi tehdä:

Näyttökuva 2015-09-17 kello 17.50.22

Jos totta puhun, niin käyttöliittymä on niin helppo, etten ensin ollut ymmärtää, että kokeen luominen todellakin voi olla niin helppoa.

Tämän jälkeen kokeelle annetaan nimi ja seuraavaksi valitaan halutut tehtävät kokeeseen jälleen kerran nappia painamalla:

Näyttökuva 2015-09-17 kello 17.50.40

Kun opettaja on valinnut kokeeseen haluamansa tehtävät, hän lisää kokeeseen siihen osallistuvat opiskelijat. Heille voi joko lähettää ohjelman kautta sähköpostiin kutsulinkin kokeeseen tai vaihtoehtoisesti tulostaa liittymisavaimet. Jos aikoo käyttää Otavan kokeita useamminkin, voi olla järkevää tuoda opiskelijanimet sekä sähköpostiosoitteet tekstinkäsittelyohjelmassa kirjoitettuna listana, jota voi kätevästi käyttää uudestaan uusien kokeiden yhteydessä.

Näyttökuva 2015-09-17 kello 17.51.38

Ja näin on koe valmis! Tehtävätyypeissä on vaihtoehtoina esimerkiksi tekstikenttiä vastaustekstin kirjoittamiseen. Näissä tapauksissa on valmiiksi annettuja vastausvinkkejä, joihin opettaja voi verrata opiskelijoidensa tuotoksia pisteyttäessään koetta. Monivalintatehtävät tarkistavat itse itsensä.

Plussat:

Käytettävyys uskomattoman helppoa sekä opettajan että opettajan näkökulmasta

Valmiit kokeet säästävät opettajan aikaa

Miinukset:

Omien koetehtävien tekemismahdollisuus puuttuu

Moodle

Moodlea pidän sähköisten kokeiden dinosauruksena. Sen avulla voi tehdä melkein mitä vain, mutta sen avulla voi myös mennä solmuun melkein miten vain. Kun Otavan digikokeissa ei tarvitse haahuilla ympäri nettiä ohjeita ja tukisivustoja etsimässä, niin Moodle-kokeiden luomisessa voi joutua muutaman kerran eksymään erinäisille Moodle-ohjesivuille, ennen kuin oivaltaa jonkin toiminnon merkityksen tai edes löytää, mistä kyseinen asetus säädetään.

En kuitenkaan pidä Moodlen koetoimintoja huonoina, hiukan monimutkaisina kylläkin. Kaikki alkaa kurssin asetuksissa kategorioiden luomisesta, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että koetehtäville (kysymykset) pitää ensin määrittää sijainti kurssin koetehtävähakemistossa.

Näyttökuva 2015-09-17 kello 18.05.41

Vasta tämän jälkeen luodaan varsinainen koe, jota Moodlessa nimitetään tentiksi. Tentti luodaan kurssisivunäkymässä Lisää aktiviteetti -toiminnolla.

Näyttökuva 2015-09-17 kello 18.08.28

Kun tentille on annettu tämän jälkeen nimi sekä laitettu mahdolliset ajastus- ja näkyvyysasetukset ja tallennettu ja painettu Muokkaa tenttiä -painiketta, voi alkaa poimimaan tai luomaan tentiin kysymyksiä. Kysymyksiä voi poimia näkymän oikeasta reunasta jo valmiiksi luodun kysymyspankin eri kategorioista tai vaihtoehtoisesti luoda uusia kysymyksiä Lisää kysymys -painikkeella.

Moodlen hyviä puolia muutenkin on se, että sinne voi paitsi tallentaa tiedostoja materiaaliksi opiskelijoille, myös linkittää ja upottaa esimerkiksi videoita. Koeaineistoksi video tosin on upotettava kokeen ulkopuolelle kurssin Moodle-sivulle.

Näyttökuva 2015-09-17 kello 18.12.19

Kokeen pisteet opiskelija näkee suoraan kokeensa tehtyään, jos koe on sisältänyt monivalintoja ja opettaja on säätänyt pisteytykset näkymään. Muussa tapauksessa opiskelija näkee arvioinnit opettajan arvioinnin valmistuttua Moodle-sivullaan.

Plussat:

Opettaja voi luoda monipuolisesti erilaisia koetehtäviä ja koostaa niistä erilaisia koekokonaisuuksia

Opettajat  voivat vaihdella koetehtäviä keskenään

Koesuoritukset tallentuvat kootusti kurssin arviointikirjaan

Kokeita voi tehdä valmiiksi etukäteen ja piilottaa näkyvistä haluttuun koeajankohtaan saakka tai vaihtoehtoisesti ajastaa esimerkiksi kotona tiettynä ajankohtana suoritettavaksi kokeeksi

Opiskelijan kohtuullisen helppo oppia käyttämään

Arvointikirjaan voi halutessaan kerätä koko kurssin suoritukset ja tehtävien palautusmerkinnät

Miinukset:

Vaatii opettajalta kärsivällisyyttä ja harjoittelua

Moodlen termit joillekin toiminnoille eivät ole loogisia

Käyttöliittymä ei ole visuaalisesti innostava

Abitti

Kokeelle annetaan nimi ja sen jälkeen luodaan  tehtäviä, joiden tyypeiksi on tarjolla kolme: teksti, monivalinta ja aukkomonivalinta. Tekstiä voi kopioida tekstinkäsittelyohjelmasta ja liittää koetehtäväeditoriin. Tehtäviin voi myös tuoda kuvia, ääntä ja videota opetus.tv:n editorin kautta.

Näyttökuva 2015-09-17 kello 18.17.22

Arvioitua koetta opiskelija pääsee katsomaan sähköpostiin saapuvan linkin kautta.

Plussat:

Tavanomaisten tekstiä ja kuvia sisältävän kokeen tekeminen helppoa

Käyttöliittymä selkeä

Miinukset:

Äänen ja kuvan lisääminen vaatii digiaskartelutaitoja: videoiden on oltava webm- ja äänitiedostojen ogg-muotoisia

Edellyttää pientä etukäteisharjoittelua opiskelijakoneiden DigabiOS-tikulta boottaamisessa ja opettajan koetilapalvelimen käynnistämisessä samoin kuin verkon luomisessa

Loppuarviot:

Otavan koeympäristö on virkistävän yksinkertainen niin opettajalle kuin opiskelijallekin niinä päivinä, kun on kokenut suuria digivastoinkäymisiä. Moodle-kokeita on mukava rakentaa silloin, kun opettaja on virkeimmillään ja kaipaa haasteita. Abitti-kokeita puolestaan on kaikkien pakko harjoitella.

Mainokset