Tämä oli tarjous, jota ei voinut ohittaa. Käynnistin siis 5 minuutin ajastimen ja aloin askarrella alkavan Äi3-kurssin viikkosuunnitelmaa Blendspacellä.

Kello kävi ja ruudukko täyttyi… Blendspace alkoi vaikuttaa viime viikot kuumeisesti etsimältäni puuttuvalta palaselta kokeiluuni itsenäisten oppimispolkujen upottamisesta Äi3-kurssiin.

Kun kello pärähti, viisi minuuttia oli vierähtänyt, ja lopputulos alkoi näyttää tältä:

Näyttökuva 2016-02-05 kello 11.34.25

Olin jo aiemmin aloittanut kokoamaan Äi3-kurssin polkuohjeistuksia – ja saanut suunnitteluun polkukonkareilta jo hyviä vinkkejä, mutta edelleenkin punnitsin oppimispolkutaulukon ja opiskelumotivaation suhdetta. Visuaalisuutta ei voi unohtaa, vaikka sisältöihin keskitymmekin. Onko tiedon esittämisen tavalla merkitystä?

Kokosin spaceen materiaalia Äi3-kurssin virittelytunnille sekä ensimmäisen viikon opiskelupolun varrelle. Kurssi käynnistyy taiteen olemuksen määrittelyllä, etenee kohti kirjallisuuden lajeja ja sanataiteen erityisolemusta.

Äi3-kurssin ensimmäisen opiskeluviikon space täydentyy vielä ohjeilla harjoituksista ja tehtävistä, jotka nekin voi koota eri laatikkoihin sen mukaan, onko kyse perustason ja laajemman tason tehtävistä.

Blendspacessä rakennetulle polulle voi lisätä materiaaleja – tekstiä, kuvia, nettisivuja, videoita, testejä – monesta lähteestä upotettujen hakukoneiden ja valmiiden ohjelmistolinkkien avulla. Haetut ja löydetyt tiedostot ilmestyvät oikeaan marginaaliin, josta ne vain raahataan sopivaan kohtaan spaceä. Muokkaustilassa voi editorilla kirjoittaa tekstejä ja laatia testejä. Spacen näkymän voi sommitella eri tavoin:Näyttökuva 2016-02-05 kello 11.40.05

Paitsi valmiiden polkujen rakentamiseen, Blendspace taipuu myös opiskelijan oman oppimispolun viitoittamiseen, tutkivaan oppimiseen ja portfoliomaiseen työskentelyyn. Spacen yhteismuokkausominaisuus mahdollistaa joko opettajan tekemän pohjan yhteisöllisen eteenpäin rakentelun ja täydentämisen tai kokonaan opiskelijalähtöisen yhteisöllisen työskentelyn.

 

Blendspacen miinukset ja plussat:

Miinukset

– upotuskoodi ei keskustele verkko-Wordpressin kanssa

 

Plussat

+ esitysten luominen ja materiaalien kokoaminen käy silmänräpäyksessä

+ jälkikäteismuokkaaminen helppoa

+ opintopolun varrelle voi luoda pieniä testejä

+ useita jakomahdollisuuksia:

linkki esityksen/kokoelman katsomiseen

upotuskoodi eri digiympäristöihin, mm. Google-sivustolle, Moodleen ja blogeihin

kollaboraboraatiolinkki mahdollistaa usean käyttäjän samanaikaistyöskentelyn samassa spacessä

+ työskentelyprosessin näkökulmasta uudenlainen koontitapa monimediaisille sisällöille

+ luomaani space kokeilleen koehenkilön käyttäjäkommentti: ”Tämähän vaikuttaa salakavalalta johdannolta runoanalyysin maailmaan!”

 

Advertisements