PicMonkey Collage.jpg

Oppimisympäristöjen kehittäminen on suomalaisen julkisrakentamisen keskiössä, ja oppimaan pyritään innostamaan erilaisin pohjaratkaisuin, materiaalein ja värein. Oppimisen siirtyessä enemmän ja enemmän digitaalisiin ympäristöihin kuulee kuitenkin hämmästyttävän vähän keskustelujan digitaalisen ympäristön visuaalisista ominaisuuksista. Millainen on viihtyisä  ja oppimaan innostava digitaalinen oppimisympäristö?

Funktionaalisuus on kaiken lähtökohta, niin fyysisessä kuin digitaalisessakin ympäristössä. Sen höystämistä erilaisin arkkitehtonisin variaatioin on hiukan tutkittukin, mutta kovin vähän on tutkimusta digitaalisten ympäristöjen visuaalisuuden vaikutuksesta oppimiseen. Itse olen kokenut tämän kantapään kautta: pelkkä funktionaalisuus ei digimaailmassakaan enää riitä.

Olen pitänyt Moodlea kurssieni digitaalisena kotipesänä yli kymmenen vuoden ajan. Välillä olen tehnyt syrjähyppyjä blogimaailman puolelle – juurikin visuaalisuussyistä – mutta jälleen palannut takaisin tuunaamaan kurssieni tehtävistöjä Moodleen.

Nyt olen kuitenkin havahtunut siihen, että koska Moodlemme visuaalisuutta ei koko Moodle-elämäni aikana ole päivitetty, alkavat jo opiskelijatkin kokea sen ulkonäön kaikkea muuta kuin oppimaan innostavaksi. Niinpä muutaman vuoden kestänyt digiympäristöjen visuaalisuuspohdintani sai laittamaan pisteen oppimateriaalieni rakentamiselle nykyisenkaltaisessa Moodlessamme.

Millaisessa digiympäristössä ohjaan opiskelijoitani syksystä, jää vielä nähtäväksi.

Advertisements